W ostatni piątek byliśmy z wizytą w Urzędzie Miasta z projektami „użytecznego obiektu miejskiego”, czym zakończyliśmy projekt „Archi-Przygody. Edycja 2024”.

Archi-przygody to ogólnopolski program edukacji architektonicznej, skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Celem programu jest wszechstronne kształtowanie wrażliwości dzieci i młodzieży na przestrzeń publiczną oraz edukowanie najmłodszych w zakresie możliwości wpływu na nasze otoczenie.

Projekt realizowaliśmy z grupą 13. uczestników z klas I-III szkół podstawowych. W dniach 22-26 lipca dzieci wzięły udział w pięciu czterogodzinnych warsztatach, podczas których poznawały tajniki architektury, analizowały tkankę miejską, zapoznawały się ze słownictwem opisującym przestrzeń i architekturę. 

Podczas spotkań odbywały się ożywione dyskusje, „burze mózgów”, pogadanki o proporcjach, elementach architektonicznych i obiektach miejskich. Spacer badawczy z mapą miasta w ręku, pozwolił na próby odnalezienia się w przestrzeni, dostrzeżenia piękna budynków, użyteczności małej architektury, ale i potrzeb mieszkańców i turystów, np. brak estetycznych śmietników czy poidełka dla psów.

Uczestnicy budowali, rysowali, tworzyli modele, kleili, mierzyli pomieszczenia i siebie, sprawdzając wymiary i proporcje. Podjęli próbę ulepienia człowieka według podanej skali i proporcji.

Celem projektu było stworzenie „użytecznego obiektu/mebla miejskiego”, który będzie odpowiadał na potrzeby i problemy mieszkańców. Uczestnicy wybrany przez siebie temat opracowywali indywidualnie lub w parach. Pomysł przenieśli na rysunek, a później stworzyli modele. Dzięki wspólnej zabawie, zaangażowaniu i dobrej współpracy między dziećmi, praca przy projekcie końcowym dała wspaniałe efekty.

Powstałe projekty:
– „Drzwi do zmiany nastroju” – z widokiem na morze, które pomagają zostawić za sobą problemy
– „Ślimak” – kosz na śmieci w kreatywnej formie
– „Kosz na śmieci w formie obręczy do koszykówki” – dbanie o środowisko w formie zabawy
– „Popielniczka miejska przy plaży” – jedyne, możliwe miejsce dla palaczy na plaży
– „Poidełko dla ludzi i zwierząt” – poidełka na różnych wysokościach z czujnikami ruchu – dzieci, dorosłych i zwierząt
– „Miejska toaleta grająca” – zasilana panelami słonecznymi
– „Interaktywny kosz na śmieci”
– „Postój dla hulajnóg” – w formie tratwy, nawiązujący do morskiego charakteru miasta
– „Bramka z czujnikiem dymu” – stojąca na wejściu na plażę: „Dbamy o środowisko – nie pal na plaży!”
– „Parking dla hulajnóg”

Finał projektu został zaprezentowany w urzędzie miejskim w obecności Burmistrza Miasta Ustka. Uczestnicy pokazali powstałe modele, przedstawili pomysły na realizację niektórych z nich i zachwycili burmistrza swoją kreatywnością. Zwieńczeniem całego dnia był spacer po mieście, podczas którego przy użyciu sprayu i szablonu, uczestnicy reklamowali Archi-Przygody.

Edukator projektu: Agata Grabowska – AG.architekt
Koordynator: Emilia Jabłonowska

Zobacz filmik z Projektu na Facebooku: https://www.facebook.com/reel/1558211768434631

Program był realizowany wspólnie z Narodowym Centrum Kultury ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego